Wij werken sinds april 2010 met Onatal. Voorafgaand hebben we een testperiode van 2 maanden gehad en een opstartfase met uitwisseling van wensen en fouten met betrekking tot het programma. Met de nodige inzet en tijdsinspanningen gingen wij als een van de eersten met Onatal werken en zijn zo het programma gaan beheersen. Wij zijn erg tevreden over het programma in het algemeen. Juist voor Onatal is gekozen omdat het een totaal ander programma is dan Micronatal waar wij voorheen mee werkten.
Keuze om over te gaan op Onatal was dat het programma via het internet gaat. Daarbij waren voor ons de programma onderdelen: declareren en telefonie van belang. Direct declareren binnen het programma wanneer de zorg afgelopen is en niet aan het einde van de maand. Geen ongemakken zoals het maken van back-ups, het updaten van Natal of synchroniseren met de computers.
Je hoeft niet meer naar de praktijk om te declareren of de cliëntkaart in te zien of bij te werken. Ook met een smartphone kun je het programma inzien. Eigenlijk is tijdwinst wel het grootste voordeel.
We hebben nu net de module telefonie aangevraagd, gezien het gebruiksgemak hiervan. Het direct doorverbinden naar de dienstdoende verloskundige en het direct bellen vanuit het programma naar de cliënt.
Via het aanmaken van tickets worden fouten en wensen met betrekking tot het programma uitgewisseld. Wanneer iets echt onduidelijk van onze kant is wordt er telefonisch contact gezocht. Alle vragen en wensen worden bekeken en naar behoren opgelost. In de opstartfase, waarin we veel tickets aanmaakten, kregen we binnen 3-4 dagen antwoord op onze tickets. Nu het programma goed loopt worden de tickets binnen 24 uur behandeld. We verwachten nog veel van de module boekhoudprogramma en hopen nog op een betere gegevensuitwisseling tussen de verloskundige en andere disciplines, waaronder de 2e lijn. Dit om effectievere zorg te kunnen verlenen en vertraging bij de overdracht naar onder meer de 2e lijn te kunnen beperken.